Meillä on innostuttu kampaamoleikistä. Innostus lähti joululahjaksi saaduista muovisista paperisaksista, leikkiin kuuluu myös joku kampa tai harja sekä Juniorin vanha avaruuspyssy, mikä esittää fööniä. "Minä moottoroin sinut" kuuluu kylläkin termi.

En oikein tiedä mistä Typy on tätä oppinut leikkimään, ehkä päiväkodista, sillä meillä ei olla tälläistä aiemmin leikitty ja neiti on käväissyt kampaajalla mukanani vain kerran ja siitäkin on monta kuukautta aikaa. Emme ole vielä uskaltaneet hänelle omaa aikaa tilata vaan olen itse otsatukkaa saksinut mutta nyt ilmeisesti voisi senkin tehdä. Minähän en juuri tukkaa laittele, eli normaalisti vain käytän harjan sen läpi. Mies sen sijaan nypertää geelit ja lakat joka aamu.

En kyllä meikkaakaan kuin muutaman kerran vuodessa mutta siitä huolimatta neiti hakee välillä pullasudin tms. siveltimiä ja tulee meikkaamaan minua. Ehkä nämä ovat jotain tyttögeenijuttuja miltä minä olen välttynyt. 

Muutoinkin leikit ovat selvästi juonellisia:Autot ajavat kirjastoon, kauppaan ja huoltoasemalle. Tehdään ruokaa, erityisesti kylvyssä keitellään kahvia jne. Samoin pelit kiinnostavat, jouluksi ostettiin Nalle Puh-versio vanhasta Choco-pelistä ja se on varsin mukava, tosin neiti mielellään "huijaisi" eli kääntäisi joka kerralla niin montaa nappulaa että varmasti saisi saman mitä noppa näyttää.

 Kun Mies ja Typsy olivat tulleet päiväkodista neiti oli välttämättä halunnut soittaa ovikelloa. Miehellä oli kauppatavarat ja päikkärikassit sun muut käsissä ja hän oli juuri ja juuri saanut oven auki, niin Typy oli kolme kertaa paiskannut sen nenän edestä kiinni ja vaatinut että Mies nostaa häntä jotta hän saa soittaa ovikelloa. Olivat päässeet sisään kun neiti varvistamalla oli just' ylettänyt ovikelloon.

Oma työpäiväni oli taas suoraan sanottu painajaismainen.

Meidän vanha,vain sihteereillä käytössä ollut asiakashallintajärjestelmä laajeni vuodenvaihteessa nettiin, jotta asiakkaat voivat itse käsitellä tietojaan jne. Tätä on väännetty yli vuosi ja samalla ohjelma laajeni hallintapuolellakin konsernitasoiseksi eli meidän lisäksemme kaksi muuta virastoa käyttää samaa ohjelmaa sekä kantaa. Toinen näistä toimi pilottina ja otti ao. ohjelman tuotantokäyttöön jo kesällä ja olemme hiki hatussa korjauttaneet virheitä, tehneet muutoksia jne.  ja oikeasti luulimme että kaikki on ok, mutta firma ei olekaan vaivautunut tekemään korjauksia koko softaan vaan ne tulevat nyt esiin uudestaan ja uudestaan. Samoin siellä on ihan selkeitä väärinkäsityksiä, mitkä eivät ole aiemmassa käytössä tulleet esiin.

Olin varautunut asiakasneuvontaan eli h i t a a s t i kertomaan asiakkaille miten järjestelmään kirjaudutaan ja mitä siellä tehdään, sen sijaan olen käynyt kärttyistä sähköpostikirjeenvaihtoa toimittajan kanssa, varmaan likemmäs kolmekymmentä viestiä.

Neljä viestiä heidän webbivääntäjänsä kanssa siitä että me emme ole tilanneet erästä oikeuksiin liittyvää ominaisuutta vaan ihan toisenlaisen ominaisuuden ja minulle on yksi lysti miten hän on asian käsittänyt, hänen on ihan turha puolustua vaan parempi alkaa tehdä korjausta koska nykyisellään puolet meidän asiakkaista ei pääse sisään.

Ja silti hän mussutti ja musssutti: "Mutta kun tässä lukee.." "Se ei tarkoita sitä vaan se tarkoittaa tätä ja senhän sinä itse olet ohjesivuillekin kirjannut. Miten voit luulla että me kertoisimme asian asiakkaille ihan päinvastoin, miten softa pelittää?" "Teksti ei ole ohjelman ominaisuus, en minä kiinnitä huomiota mitä sinne kirjoitan." "Olemme huomauttaneet aikaisemminkin siitä että teidän oma testauksenne on aivan luokatonta ja te ette saa toimittaa meille testaamatonta softaa. Ammattitaitoiseen testaukseen kuuluu tarkastaa myös ristiriidat ohjeiden ja toiminnan välillä, etenkin kun tätä nimenomaista asiaa emme ole voineet testata lainkaan meidän päässämme."

Tiedustelin sitäkin että mitä pilotointi tuotantoympäristössä tarkoittaa: Sitäkö että ohjelma on edelleen leikkitestauksessa ja virheet korjataan vain jos jaksetaan, vai sitäkö että ohjelmaa jo oikeasti käytetään, sen pitäisi pääsääntöisesti toimia täydellisesti ja että pilotoinnin aikana tulevat virheet korjataan välittömästi ja joka paikkaan?

Viimeinen sähköposti piti jo sisällään muistutuksen siitä että me olemme heidän isoin asiakkaansa ja jos ei sävy muutu, teemme sopimuksen vain vuodeksi ja vaihdamme koko paskan vaikka se tietäisi miten paljon lisätyötä meille. Yleensä en uhkaile tuon tapaisille kun pidän sitä hiukan epäreiluna kiristämisenä mutta hermo meni.

Pääluottamusmieskausikin alkoi, palasin remmiin viime kauden tauon jälkeen. Seuraavaksi alkavatkin vapaa-ajanharrastukset: Ensin jaosto ja sitten lautakunta. Ei tässä ainakaan pitkästymistä tarvitse pelätä.